Iedereen herkent het denk ik wel. Er nadert een belangrijk moment. Dit kan een belangrijke wedstrijd zijn, een optreden, maar ook een examen of toets. Je oefent of traint veel en het gaat goed. Je wilt op dit belangrijke moment graag gefocust zijn, laten zien wat je in huis hebt en het dus goed doen. Wanneer we het heel graag goed willen doen, lukt het vaak juist niet. Hoe komt dit nou?

Dit is een hulpvraag die ik veelvuldig in mijn praktijk te horen krijg: “Wanneer het moet, dan lukt het juist niet!”. Mensen kunnen op deze momenten niet laten zien wat ze willen laten zien en dat kan frustrerend zijn. Op deze momenten heb je niet het vermogen om je eigen gevoel, gedachten en handelen te controleren. Dit heeft onder andere te maken met de manier waarop wij ons concentreren en onze aandacht richten.

Concentratie

Wat is nou eigenlijk concentratie en waar focus je jezelf op als je geconcentreerd bent? Concentratie is het vermogen of de vaardigheid aandacht te richten en gericht te houden op een object, gebeurtenis of taak gedurende een bepaalde tijd. Concentratie is een passief proces. Hiermee bedoel ik dat het je overkomt. Het is te vergelijken met slapen, het overkomt je. Wanneer je te graag in slaap wilt vallen, zie je dat dit juist niet lukt. Hetzelfde is het geval bij concentratie. Wanneer je jezelf heel graag wilt concentreren, dan is die gedachte ook meteen de grootste afleider.

Hoe kom je dan wel in concentratie? Dit doe je door jezelf te focussen op jouw taak. Afhankelijk van de taak kun je jezelf concentreren op de handelingen die bij deze taak horen. Neem bijvoorbeeld een voorstopper in hockey. Hierbij is de taak bijvoorbeeld overzicht behouden, ballen veroveren en teamgenoten aanspelen. Om deze taak goed uit te voeren dient hij informatie te hebben over de posities van teamgenoten,tegenstanders en waar de bal is. Informatie vanuit de omgeving is hierbij noodzakelijk om de taak goed uit te voeren. Je komt in concentratie door jouw aandacht te leggen op de zaken die nodig zijn om je taak uit te voeren. Wanneer je dit vaker traint, zul je zien dat dit steeds makkelijker gaat.

Hier en nu

Dit klinkt erg gemakkelijk, maar het is een ontzettende uitdaging. Er zijn tal van afleidingen, zowel intern als extern, die ons continu uit onze taak willen halen. Deze uitdaging is nog vele malen groter wanneer je iets heel graag goed wilt doen. Wat zouden dan de grootste afleidingen voor jezelf kunnen zijn? Naast externe afleiders (publiek, tegenstanders, het weer) zijn er ook interne afleiders (gedachten en gevoel). Gedachten die een reflectie geven over hoe het gaat en wellicht al invullen wat het eindresultaat wordt. Wanneer je met jouw gedachten terug gaat in het verleden (“De vorige keer ging het veel beter!”) of de toekomst (“Ik moet dit wel halen!”), ben je niet met je aandacht in het hier en nu. En, je kunt je wellicht voorstellen dat je dan niet jouw aandacht op de taak gefocust hebt die je NU uitvoert. Je begrijpt nu waarschijnlijk ook dat het niet raar is dat dan de uitvoering van de taak minder goed is. Het is op deze momenten belangrijk dat je jouw aandacht weer richt op de zaken die voor je taak belangrijk zijn. Door dit te trainen, zul je zien dat je steeds makkelijker de afleidingen herkent en in concentratie komt.

 

Share This